Reiswerk
Travel Challenge
DE OPDRACHTOMSCHRIJVING
In 2012 zijn wij gevraagd door Reiswerk om een concept te ontwikkelen voor aankomend talent binnen de Travel Industry. Reiswerk is het arbeidsmarktfonds voor de reissector. Het doel van Reiswerk is simpel maar belangrijk: zorgen dat de reisbranche genoeg toekomstbestendige professionals heeft. Of je nu al werkzaam bent in deze branche of nog naar een baan zoekt, Reiswerk staat voor je klaar met activiteiten gericht op het aantrekken van nieuw talent en het behouden van medewerkers.
DE BRAINSTORM
Tijdens de eerste brainstorm met Reiswerk en het HBO Onderwijs, hebben wij gekeken wat de focuspunten zijn. Denk hierbij aan kennismaken met de Industry, leren wat de behoeftes zijn in de markt, hoe werk je samen aan een realistisch project op basis van agile en scrum methodiek en hoe ziet een toeristische bestemming eruit.
HET IDEE
Het idee ontstond om een 4-5 daagse trip te organiseren op ene toeristische bestemming waarin de studenten en de Travel Industry samenkomen en werken aan een relevante business course die relevant is voor de bestemming/ steakholders
Doelstellingen van de Travel Challenge voor de studenten is om zich in de kijker te spelen en deze Challenge te gebruiken als springplank om de reisbranche in te stromen, in een stageplaats of een baan. Voor reisbedrijven is de Travel Challenge hét moment om in contact te komen met nieuw talent en hen te interesseren voor een baan bij hun bedrijf.
HET CONCEPT
De studenten starten met een kick-off dag in Nederland waar ze elkaar ontmoeten, de teams leren kennen en kennis maken met verschillende steakholders zoals touroperators, airlines, tourism boards, hoteliers, OTA's, IT bedrijven, onderwijs, Newways, ANVR een Reiswerk.
De studenten worden voorbereid op wat gaat komen tijdens de Travel Challenge; wat wordt er van ze verwacht, wat moeten ze doen, wat gaat de business course zijn waar ze aan gaan werken en wat is een Studenten Profiel Analyse (SPA) die ze individueel ontvangen.
Tijdens de 4-5 daagse Travel Challenge werken de studenten in kleine teams gekoppeld aan een onderwijscoach en een bedrijfscoach (facilitators). De facilitators begeleiden de studenten in het ontwikkelen van hun business course en sturen waar nodig op samenwerking, projectbegeleiding en persoonlijke ontwikkeling. De teams worden ingedeeld op basis van hun SPA (Disc model) Daarnaast zijn er tijdens de Travel Challenge experts aanwezig die presentaties geven ter ondersteuning van de business course en die ingehuurd worden door de studenten. Elke dag vindt er een locationbased game plaats waarin de studenten kennis opdoen over de bestemming, de Industry en relevante informatie verzamelen voor hun eigen business course.
Tijdens de finale, in de vorm van een Dragons' Den, pitchen de teams hun concept die wordt beoordeeld door de Dragons. Het winnende team, die het meest realistische concept hebben bedacht, wordt bekend gemaakt door de Dragons.
Er wordt van de studenten verwacht dat ze creatief en out of the box zijn met betrekking tot het concept. Deze moet tevens haalbaar en uitvoerbaar zijn en een duurzaamheid component bevatten.
Er wordt door de Dragons' op twee manier getoetst:
1. Canvasmodel ivm haalbaarheid en zodat elk team op dezelfde manier beoordeeld kan worden
2. Eigen pitch (moodboard, video, powerpoint etc)
Elke avond bepalen de facilitators en experts ook welke student die dag het meest opgevallen is (incl. onderbouwing). Tijdens de finale wordt tevens het talent van deze editie bekendgemaakt.
HET GEHEIM
De studenten werken in teamverband in een pressure cooker waarin elke dag de lat hoger gelegd wordt en de druk opgevoerd. Aangezien er in een zeer korte tijd een haalbaar concept ontwikkeld moet worden, worden de studenten gedwongen goed samen te werken, kennis te vergaren en informatie in te winnen bij de experts, facilitators en overige steakholders.
Voor de steakholders is het zeer waardevol om in een korte tijd de excellente studenten te ontmoeten, aan het werk te zien en eventueel studenten direct een stageplek of functie aan te bieden. De steakholders gebruiken dit event dan ook als werving en selectie en om hun bedrijf onder de aandacht te brengen bij de nieuwe generatie medewerkers.
Inmiddels vindt in 2024 de 10de editie plaats van Reiswerk Travel Challenge in de Algarve- Portugal!